Google Analytics, Tag Manager en AdWords
Binnen OnlineAfspraken.nl is het mogelijk om de boekingsmodule te koppelen aan Analytics, Tag Manager en/of Adwords. Met deze mogelijkheden kan je eenvoudig inzicht krijgen in het verkeer binnen de boekingsmodule en zien waar de betrokkenheid en conversie goed of slecht is. Zo kan je op basis van data bepalen waar je diensten wel/niet meer aangeboden moeten worden en wellicht tegen welke prijs. Daarnaast kan je hiermee inzien in welke stappen klanten afhaken, zodat je deze pagina's kan verbeteren. Op deze pagina beschrijven we wat de opties doen en hoe je ze inschakelt.
Wat doen de opties?
- Analytics: voor Analytics (UA) wordt gebruikersdata bijgehouden, waardoor je kan nagaan hoe klanten zich gedragen (bv. hoeveel mensen de boekingsmodule benaderen, hoeveel tijd ze er besteden, de bounce-rate etc.) maar ook bv. demografische data (bv. geslacht, leeftijd en locatie).
- Tag Manager: bij Google Tag Manager (GTM) wordt alleen het script geladen en moet je daarna in je Google omgeving aangeven wat je wilt meten en aan welke tools je dit wilt koppelen (zie hier een handleiding). Zo kan je inzicht krijgen in bv. specifieke acties zoals kliks, scrol-activiteit maar ook de bron en het medium waar (converterende of verlatende) klanten vandaan komen.
- Adwords: voor AdWords (AW) hebben we expliciete endpoints in onze code. Indien er een AW code aanwezig is wordt voor sommige views in de widget een expliciete intent aan AW teruggekoppeld, zoals “offerdetail” (op de shop pagina), “conversionintent” (op de winkelwagen en afreken pagina’s) en “conversion” (op de bedankpagina).
Hoe schakel ik ze in?
Je kunt de Google opties eenvoudig inschakelen door te gaan naar Instellingen > Widgets inbouwen > Configureren. Je vinkt op deze pagina de optie 'Google opties inschakelen' aan en voegt vervolgens de key in voor de Google optie die je wilt gebruiken. De keys worden in de aan te maken codes/links verwerkt, je moet ze dus waar nodig opnieuw op de website zetten. Voor de standaard inbouw methode, moet de code via de eigen website geïntegreerd worden. Voor een eventuele consumenten-app is het voldoende om de key in te voegen en het profiel op te slaan (floppy-icoontje rechts bovenin).
Meer weten over het koppelen aan Google?
- Op deze support pagina vind je een handleiding voor Google Tag Manager.
- Op deze support pagina lees je meer over het werken met (verschillende) bedankpagina's (oude methode om door te meten).