Google Analytics, Tag Manager en Ads

Binnen OnlineAfspraken.nl is het mogelijk om de boekingsmodule te koppelen aan Google Analytics, Tag Manager en/of Ads. Met deze mogelijkheden kan je eenvoudig inzicht krijgen in het verkeer binnen de boekingsmodule en zien waar de betrokkenheid en conversie goed of slecht is. Zo kan je op basis van data bepalen waar je diensten wel/niet meer aangeboden moeten worden en wellicht tegen welke prijs. Daarnaast kan je hiermee inzien in welke stappen klanten afhaken, zodat je deze pagina's kan verbeteren. Op deze pagina beschrijven we wat de opties doen en hoe je ze inschakelt.

Wat doen de opties?

Analytics: voor Analytics (UA) wordt gebruikersdata bijgehouden, waardoor je kan nagaan hoe klanten zich gedragen (bv. hoeveel mensen de boekingsmodule benaderen, hoeveel tijd ze er besteden, de bounce-rate etc.) maar ook bv. demografische data (bv. geslacht, leeftijd en locatie). Lees hieronder verder over het koppelen van GA4. 
Tag Manager: bij Google Tag Manager (GTM) wordt alleen het script geladen en moet je daarna in je Google omgeving aangeven wat je wilt meten en aan welke tools je dit wilt koppelen (zie hier een handleiding). Zo kan je inzicht krijgen in bv. specifieke acties zoals kliks, scrol-activiteit maar ook de bron en het medium waar (converterende of verlatende) klanten vandaan komen.
Ads: voor Ads hebben we expliciete endpoints in onze code. Indien er een Ads code aanwezig is wordt voor sommige views in de widget een expliciete intent aan Ads teruggekoppeld, zoals “offerdetail” (op de shop pagina), “conversionintent” (op de winkelwagen en afreken pagina’s) en “conversion” (op de bedankpagina).
 

Hoe schakel ik ze in?

Je kunt de Google opties eenvoudig inschakelen door te gaan naar Instellingen > Widgets inbouwen > Configureren. Je vinkt op deze pagina de optie 'Google opties inschakelen' aan en voegt vervolgens de key in voor de Google optie die je wilt gebruiken. De keys worden in de aan te maken codes/links verwerkt, je moet ze dus waar nodig opnieuw op de website zetten. Voor de standaard inbouw methode, moet de code via de eigen website geïntegreerd worden. Voor een eventuele consumenten-app is het voldoende om de key in te voegen en het profiel op te slaan met de knop rechtsbovenin. 

Google Analytics 4 (GA4): Google is overgestapt van Universal Analytics naar GA4. Het veld voor het invoeren van de Analytics Key is echter ontwikkeld voor Universal Analytics. Er kan alsnog gebruik gemaakt worden van GA4. Voer de GA4-key in in het veld, maar sla nog niet rechts op. Klik wel op "Bekijk aanpassingen". Ga naar Genereer code en voorbeeld om de juiste inbouwcode of link te vinden inclusief de GA4-key.