Op vrijdag 29 november is het Black Friday. Het moment voor klanten om een slag te slaan. Wat is er nou makkelijker en fijner voor je klanten dan dat jij ze een mooie aanbieding doet via het online reserveringssysteem? Het beste is nog wel, we zetten een aantal opties voor je op een rij. Een blog die interessant is voor iedere ondernemer die meer uit zijn Black Friday campagne wil halen.
Waar komt Black Friday vandaan?
De dag na Thanksgiving (dit jaar is dat donderdag 28 november) wordt in de Verenigde Staten gekenmerkt als het begin van het shopping-seizoen waarin het Amerikaanse volk massaal begint met de Kerstinkopen. Deze dag heeft in de jaren '50 de naam ‘Black Friday’ gekregen door de verkeersdrukte die het veroorzaakte. Het is een periode waarin veel bedrijven hoge (en vaak tijdelijke) kortingen aanbieden.
Black Friday is overgewaaid naar Nederland en wordt tegenwoordig ook hier groots aangepakt met de beste deals voor de consument. Zo is meer dan 80% van de Nederlanders bekend met dit evenement, aldus Marketing Tribune. Het wordt nog beter, niet alleen de consument profiteert van deze dag, ook bedrijven halen er veel winst uit. Uit een artikel van RTL-Z blijkt bijvoorbeeld dat er 72% meer betalingen zijn verricht tijdens Black Friday ten opzichte van normaal (gemeten in 2018).
Vergroot je kansen
Met een kleine investering van tijd en energie kan je veel uit de periode rond Black Friday halen. Een aantal tips om in aanloop naar de dag rekening mee te houden:
Breng relevante deals, aangepast op persoonlijke voorkeur.
Binnen OnlineAfspraken.nl kan je gebruik maken van een aanmeld-functie voor nieuwsbrieven. Hiermee krijgt de klant bij het boeken van een afspraak de mogelijkheid zich aan te melden voor nieuwsbrieven. Indien je vervolgens nieuwsbrieven of mailings gaat versturen, kan je eenvoudig segmenteren op basis van je klantenbestand. Meer weten over het versturen van een mailing? Lees hier verder.
Beloon je loyale klanten en maak een persoonlijke kortingscode.
De periode rondom Black Friday is een mooi moment om ook je beste klanten in het zonnetje te zetten. Wanneer je gebruik maakt van onze kassa-module, kan je onder Kassa > Rapporten > Per klant eenvoudig de klanten vinden die in een bepaalde periode (dag, week, maand, jaar, altijd) de meeste omzet hebben gegenereerd. Je kunt natuurlijk extra korting geven aan je loyale klanten, maar denk ook eens verder. Stuur bijvoorbeeld persoonlijke aanbiedingen (korting op favoriete behandeling klant). Hoe je kortingscodes aanmaakt, lees je hier.
Cadeaukaart aanbieden op de eigen website (ook handig voor de Sinterklaas en Kerstperiode).
Een andere optie, als je de kassa module hebt, is om een cadeaukaart aan te maken. Hiervoor ga je naar Kassa > Kortingen > Cadeaukaarten. Rechtsboven klik je op ‘Cadeaukaart toevoegen’. Na het aanmaken kan je een module hiervoor op de website plaatsen, doet de klant een aankoop ontvangt hij direct een mail met de code. Voor verdere informatie kan je hier verder lezen.
Zie onderstaand een voorbeeld van Kamer 237: