Aanbetalingen
Werken met een aanbetaling heeft meerdere voordelen, zo gaat de klant een commitment aan. Hiermee kan je ervoor zorgen dat de klant niet zomaar overstapt naar een andere partij of niet komt opdagen. Ook kan je door middel van de aanbetaling zorgen voor een financiële buffer. Als je betalingstermijnen hanteert zou je ervoor kunnen zorgen dat de aanbetaling overeenkomt met de door jou gemaakte kosten, zodat deze gedekt zijn.
Hoe gaat de aanbetaling in zijn werk:
Om gebruik te kunnen maken van aanbetalingen zal eerst online klantbetalingen geactiveerd moeten worden. Nadat deze geactiveerd is kun je per afspraaktype aangeven of voor dat afspraaktype een aanbetaling door de consument optioneel of verplicht is. Dit kun je doen door te gaan naar Beheer > Afspraaktype > Afspraaktype bewerken, hier kan je onder het tabblad “Afrekenen” de functie aanbetaling terugvinden.
Opties bij het instellen van de aanbetaling:
- Niet mogelijk, er wordt geen aanbetaling gevraagd.
- Mogelijk, de klant kan zelf bepalen of hij een aanbetaling wil doen (in combinatie met de instelling 'Afspraak online betalen'). is het voor de klant minimaal verplicht om de aanbetaling te voldoen om de afspraak te boeken maar kan hij ook altijd het volledige bedrag betalen. De klant dient dus in dat geval altijd te betalen, ofwel de aanbetaling, ofwel direct het hele bedrag. Als je ook de optie wilt geven om ook niet online af te rekenen selecteer je ook de optie 'afspraak niet online betalen'.
- Verplicht, selecteer in dit geval enkel de optie om aan te betalen. De klant krijgt dan enkel de optie om aan te betalen en moet deze voldoen om te boeken. Hiermee stel je verplicht dat de klant een betaling doet en kan de klant later het restant betalen.
Opmerking: het is niet mogelijk om alleen de aanbetalingsoptie en 'niet afrekenen' te tonen, wel is het mogelijk om dus alleen de aanbetaling te tonen. Klanten kunnen als je met aanbetalingen werkt afhankelijk van de instelling kiezen om het volledige bedrag in één keer af te rekenen, enkel aan te betalen of ze moeten verplicht enkel de aanbetaling doen.
Hieronder een voorbeeld van een optionele aanbetaling:
Dit stel je als volgt in:
En voor een verplichte aanbetaling gebruik je deze instelling:
Na het boeken
De klant ontvangt na het boeken een afspraakbevestiging, als online klantbetalingen optioneel of verplicht is wordt hierbij ook de factuur meegestuurd. Als de afspraak online betaald/aanbetaald is ontvangt de klant ook een betalingsbewijs.
Voor jou als bedrijf zie je de aanbetaling rechts onderin terug nadat je in de agenda op de afspraak klikt (gedeeltelijk betaald). Als de klant bij je komt voor de afspraak, kan de restbetaling gedaan worden vanuit de afspraak en wordt het aanbetalingsbedrag van de totaalprijs afgehaald. Je klikt hiervoor bij de afspraak rechts onderin op details. Hiervoor heb je wel de kassamodule nodig.