Na de vorige blog met nuttige tips om de agenda te beheersen, is het ondertussen tijd om vooruit te kijken. Met deze gedachte zijn we op zoek gegaan naar voorbeelden, die ons allemaal kunnen helpen. We hebben in deze blog de leukste ideeën verzameld waarmee je toch nog omzet kunt genereren in deze periode van ‘social distancing’.
Idee 1: Online lessen/afspraken aanbieden.
Voor vele afspraken die normaliter fysiek werden aangeboden is het switchen van fysiek naar online een goede mogelijkheid. Een voorbeeld van een klant die is geswitcht is Lokaal Zes (zie afbeelding). Bij dit bedrijf kan je sinds kort in plaats van fysiek, online afspreken met je zangdocent.
Na het boeken kan de klant in de afspraakbevestiging informatie krijgen over hoe de online afspraak plaats zal vinden (zo kan je bv. een link of verwijzing opnemen naar een online meeting-platform zoals Skype, Zoom, Hangouts of Facetime). Wil je liever niet direct een link delen naar de online locatie voor de afspraak? Dan kan je een mailing aanmaken (van het type; bericht voor afspraak) die ervoor zorgt dat bv. een uur voor de afspraak de instructies verzonden worden (bv. met een skype-gebruikersnaam).
Idee 2: Webshop aanbieden met gratis bezorging.
Het is mogelijk om met ons systeem een webshop aan te bieden. Zeker als je salon dicht is, kan het promoten hiervan interessant zijn. Je kan er bijvoorbeeld ook een actie omheen maken, dat je het gratis komt bezorgen (zo maak je de aanschaf ook voor de consument extra interessant).
Mocht je bezorgkosten willen rekenen, dan kan dit nu door een apart product hiervoor aan te maken. Dit product is dan wel optioneel, dus als een klant dit niet heeft toegevoegd dan zou dit normaal gesproken betekenen dat de klant het zelf ophaalt. We gaan de komende periode bekijken of we hier een automatische optie voor toe kunnen voegen.
Een andere optie kan zijn om bijvoorbeeld E-boeken aan te bieden. Na het aanschaffen via de webshop, kan de klant dan uitkomen op een download/bedankpagina.
Idee 3: Cadeaubonnen verkopen
Voor sommige bedrijven houden de maatregelen in dat er geen omzet is. Wat je kan doen, is om je cadeaubonnen extra onder de aandacht te brengen. Je kan de verkoop bijvoorbeeld stimuleren door ze aan te bieden met korting, zodat de klant meer waarde krijgt dan dat hij betaald. Een erg goed voorbeeld hiervan is Escape Room Rijswijk, die klanten oproept om ze te supporten.
Hoe je een korting automatisch of via een kortingscode toepast, lees je hier. Mocht je al een cadeaubon en kortingscode hebben, dan hoef je alleen maar de optie 'Op dit product kunnen geen kortingen worden toegepast' bij Kassa > Producten bij de cadeaubon uit te zetten. Deze optie staat standaard aan, daar normaliter geen korting wordt toegepast op cadeaubonnen.
Idee 4: Shoppen op afspraak
Ben je niet verplicht om dicht te gaan maar heb je geen goed gevoel bij ‘normaal’ open blijven? Door het aanbieden van shoppen op afspraak kan je dit wellicht oplossen. Zo kan je voldoende afstand garanderen voor jezelf en de klant en toch van betekenis blijven.
Idee 5: Kortingscode voor afspraken zodra je weer open bent
Een andere optie is om een kortingscode aan te maken. Met deze code kunnen klanten dan alvast afspraken boeken voor wanneer je weer open bent.
Idee 6: Alternatieve afspraken aanbieden
Veel creativiteit is altijd te vinden onder escaperoom-eigenaren. Zo ook nu, waar escaperooms (waar je normaal fysiek naartoe gaat) hun reguliere spellen aanvullen met nieuwe versies die thuis uitgevoerd kunnen worden.
Emmelocked is zo’n bedrijf, waar je nu een spel kan spelen op thuislocatie. Met het spel dat een verlaagde prijs heeft, kan je zelfs een tegoedbon winnen zodra de escaperoom weer open is.
De opties nog even kort samengevat:
Online lessen / afspraken aanbieden
Webshop aanbieden met gratis bezorging
Cadeaubonnen verkopen
Shoppen op afspraak
Alternatieve afspraken aanbieden.
Een kortingscode voor het boeken van afspraken zodra je weer open bent
Tot slot
Heb je suggesties voor andere ondernemers of wil je gratis een maand onze kassa-module uitproberen?
Mail ons op info@onlineafspraken.nl