Afspraken-link bij je Google Bedrijfsvermelding

Door Franke op 20-02-2020 in

Je bedrijfsvermelding op Google kan gekoppeld worden aan bijvoorbeeld online reserveringen. Het koppelen maakt het voor klanten gemakkelijker actie te ondernemen vanaf Google Zoeken (zie voorbeeld) of bv. Google Maps. Het voordeel van het toevoegen van een afspraken-knop aan je Google Mijn Bedrijf vermelding is dat internetgebruikers direct kunnen navigeren naar een pagina waar ze een afspraak (conversie) kunnen doen.

Hoe in te stellen?

Log in op: Google Mijn Bedrijf

Klik in de linker menu-bar op “Informatie”.

Scroll naar “Afspraaklinks” en klik op bewerken (pennetje).

Voeg de URL in uit OnlineAfspraken (te vinden onder Instellingen > Widgets inbouwen > Genereer code en voorbeeld bij "Link naar widget").

Klik op Toepassen.

Na het opslaan moet Google je aanpassing goedkeuren, dit duurt normaliter niet lang. Na enige tijd zie je ook bij jouw bedrijfsvermelding een mooie afspraken-knop terug zowel via desktop als mobiel. 

Wat als ik ‘Afspraaklinks’ niet zie?

Bij de meesten van jullie zal de optie direct zichtbaar zijn via bovenstaande instructie, echter kan het soms zijn dat je in een bedrijfscategorie zit waarin Google deze optie niet toont. De ervaring leert dat je dan op de pagina Informatie bovenin je categorie kan wijzigen (bv. naar Massagetherapeut, Pilatesstudio of Internet Marketing). Als je vervolgens de link hebt toegevoegd, kan je vaak weer terugschakelen naar je oude categorie zonder dat de link naar het maken van afspraken verdwijnt.

 Een voorbeeld uit de praktijk: