Het eerste semester van 2019 zit erop en de zomervakanties zijn weer voorbij, een mooi moment om te kijken hoe je ervoor staat met je reserveringssysteem. Je zal misschien denken dat als je het systeem ooit hebt ingericht je voorgoed klaar bent, niets is minder waar. Misschien ben je al enige jaren actief of staat je bedrijf nog in de kinderschoenen, het kan geen kwaad om je activiteiten te evalueren en deze tips te lezen om jouw agenda inrichting te optimaliseren.
Zijn de teksten in de boekingswidget duidelijk?
Het is verstandig om zo nu en dan eens de boekingswidget zelf te doorlopen als consument zijnde. Zijn de teksten vanuit de consument gezien logisch? Een voorbeeld: voor ons systeem gebruiken wij als benaming voor een agenda het woord ‘resource’, dit hoef je echter niet zo te laten staan. Kiezen de klanten bij jou voor een therapeut, coach, ruimte of apparaat? Noem dit dan ook zo, hoe je dit doet lees je hier.
Past mijn widget nog bij de behoefte van de klant?
Gebruik je al een tijdje een bepaalde widget? Je kan eens kijken of klanten met een andere widget beter geholpen worden op je website. Zo zijn er verschillende widgets, die qua opmaak anders zijn maar ook qua functionaliteit kunnen verschillen. Zo komt in de widgets met stappen een omschrijving en afbeelding naar voren en kan je in de cafetaria widgets meerdere afspraaktypen selecteren als klant zijnde. Op deze pagina lees je meer over de verschillen.
Zijn de stappen categorie en resource goed ingesteld?
Als je niet met categorieën wilt werken kan het verstandig zijn om de sortering hierop aan te passen, zodat deze stap in de widget niet naar voren komt. Ook kan het verstandig zijn de volgorde van de afspraaktypen aan te passen, hierover meer op deze pagina. Hetzelfde geldt voor de resource-stap, deze is niet altijd handig voor de klant om te zien. Als je de enige medewerker bent, of je wilt dat klanten niet kunnen kiezen wie de medewerker is die de afspraak doet, kan het verstandig zijn de resourcekeuze uit te zetten. Hoe dit moet lees je hier.
Klopt het standaard afspraaktype nog?
In de staande of liggende widget, is het ook handig om na te denken over of er een afspraaktype standaard geselecteerd moet worden en zo ja, welk afspraaktype. Het standaard afspraaktype is het afspraaktype dat direct naar voren komt, als de boekingsmodule geopend wordt. Deze keuze kan een grote invloed hebben op wat klanten boeken en/of wat ze denken dat je te bieden hebt. We zien ook soms dat klanten geen standaard afspraaktype selecteren, dan komt de klant in een vrij lege widget uit. We raden dan aan om 1 van de andere widgets te kiezen, zoals de widget met stappen. Het standaard afspraaktype stel je in onder Instellingen.
Kan de klant wel kort genoeg van te voren en ver genoeg vooruit boeken?
Je kan instellen hoe kort van tevoren een klant kan boeken, en hoe ver vooruit een klant mag boeken. Naar mate je agenda voller raakt, kan het zijn dat klanten verder vooruit moeten inboeken. Het is dan verstandig om de zogenoemde maximum tijd voor afspraak aan te passen. Het kan uiteraard ook voorkomen dat je de laatste tijd gegroeid bent en meer beschikbaarheid hebt (door meerdere medewerkers of ruimere openingstijden). Je kan dan overwegen om de minimum tijd voor afspraak te verkorten, zodat een klant op kortere termijn bij je terecht kan (mits er ruimte in de agenda is). Het instellen hiervan kan per afspraaktype, meer daarover lees je hier.
Zijn de tijden die ik aan de klant toon wel voldoende?
Heb je wel eens nagedacht of de tijden die klanten zien, wel handig zijn? Afhankelijk van de duur van je afspraken en de eerste beschikbaarheid, komen de tijden naar voren. Normaliter zorgt deze instelling voor de beste opvulling van je agenda. Je kan hier echter van afwijken door zelf de tijden in te stellen, dit gaat via een extra plug-in die gratis gebruikt kan worden.