Waarom je als bedrijf actief moet zijn op social media

Door Madelon op 09-05-2018 in Social mediamarketingengagementsalesklantenbinding

Consumenten besteden minuten en soms wel uren per dag aan scrollen door verschillende socialmediakanalen. Het is de plek waar potentiële klanten jouw bedrijf tegen kunnen komen. Het is niet het beste kanaal voor harde sales, maar wel om 'engagement' te creëren.

Wat is engagement nou precies; door het bieden van toegevoegde waarde aan (potentiële) klanten zijn zij sneller bereid om iets voor jou terug te doen. Het creëren van een verbintenis tussen jou en de klant, waardoor zij loyaal worden aan jouw bedrijf. Zij kiezen dan bewust om een product of dienst bij jou af te nemen en zullen minder snel naar de concurrent gaan.

 

Kies de juiste socialmediakanalen

Zorg dat je aanwezig bent op de kanalen waar jouw doelgroep zit. Kijk goed hoe jouw doelgroep zich gedraagt, wat zij leuk vinden en hoe zij aangesproken willen worden. Per socialmediakanaal is een andere aanpak nodig.

Voor de oudere doelgroep met de focus op vermaak is Facebook het ideale platform. Jongere generaties zijn wel aanwezig op Facebook maar dat verminderd sterk. Daarnaast bevinden veel kleine bedrijven zich op Facebook. LinkedIn is een zakelijk platform, met de focus op carrière en zakelijke artikelen. Het platform waar de jongere doelgroep voornamelijk zit is Instagram, waar alle berichten in afbeelding gedeeld worden. Twitter is ook een platform waar jongeren zich bevinden, de focus ligt bij Twitter op korte berichten. Pinterest wordt vooral gebruikt door vrouwen tussen 20 en 40 jaar.

Focus op engagement 

De consument wordt steeds slimmer en ziet direct of jij iets wilt verkopen, en kan daardoor sneller afhaken. Het is daarom belangrijk om jouw doelgroep iets interessants aan te bieden. Geef ze informatie waar ze iets aan hebben, om kunnen lachen of wat ze bewonderen. Hierdoor wordt de verbintenis tussen klant en aanbieder verhoogd, ook wel 'de engagement'. Wanneer het bericht meer wordt 'geliked', gedeeld en opmerkingen ontvangt wordt het bereik groter en jouw post effectiever.


Met jouw Facebook-bedrijfspagina kan je veel statistieken inzien, bijvoorbeeld het bereik van een post. 

Verkoop op andere kanalen

Zorg dat de daadwerkelijke verkoop van jouw product of dienst wordt verkocht op een ander kanaal dan het socialmediakanaal dat jij gebruikt. Nodig jouw doelgroep uit om een kijkje te nemen op jouw website door een link te plaatsen. Hierdoor leid je de potentiële klant naar bijvoorbeeld jouw website of webshop waar de daadwerkelijke sale kan plaats vinden. Jouw webshop/website is beter ingericht op sales. Daarbij houd je hierdoor de socialmediakanalen informatief en recreatief.