Gebruikersaccount klant
Indien je wilt instellen dat klanten een gebruikersaccount kunnen of moeten aanmaken ga je naar Instellingen > Klantaccounts. Standaard staan Klantaccounts ingesteld als verplicht.
Een gebruikersaccount vereenvoudigt het maken van een afspraak, klanten kunnen hierdoor makkelijker reserveren en hebben een eigen afsprakenoverzicht. Je kunt aangeven dat klanten verplicht zijn om een gebruikersaccount aan te maken en daarbij eventueel aanvinken dat alleen bestaande klanten een afspraak kunnen maken. Je kunt uiteraard ook kiezen voor optioneel; de klant kan zelf kiezen om wel/niet een account aan te maken.
- Indien je werkt met gebruikersaccounts kun je klanten versneld laten inloggen via Google of Facebook.
- Verwijs op je website naar een speciale inlogpagina voor klanten. Klanten kunnen hier afspraken bekijken en beheren en indien gewenst kan je ook hier de boekingsmodule tonen.
Image

Het is belangrijk om onder andere rekening te houden met de volgende punten als je de instellingen wijzigt voor gebruikersaccounts.
- Indien je instelt dat klantaccounts optioneel zijn kan een klant kiezen of hij of zij een gebruikersaccount aan wil maken. Doet hij dit niet, dan dient hij zich de volgende keer opnieuw te registreren als klant.
- Indien je instelt dat men geen gebruikersaccount kan aanmaken dienen klanten zich iedere keer als ze boeken opnieuw te registreren als klant. Dit houd in dat klanten dubbel in het systeem komen te staan. Wel is het mogelijk om deze klanten te ontdubbelen via Klanten > Klanten samenvoegen.
- Bovengenoemde opties werken niet goed samen met unieke e-mailadressen, gezien de klant als hij zich niet aanmeld daarna niet opnieuw kan boeken met hetzelfde mailadres. Het advies zou, als je wil voorkomen dat mensen zich meerdere keren aanmelden dus zijn dat je dan de klantaccounts verplicht stelt.
- Indien je instelt dat alleen bestaande klanten een afspraak kunnen maken moet een klant een gebruikersaccount hebben, anders kan hij niet boeken.