Het vervolg op de vorige blog, hierin wordt het laatste deel van de meest gestelde vragen doorgenomen. In dit deel zullen we kijken naar de getoonde tijden in jouw agenda en het aanpassen en personaliseren van jouw widget voor op de website.
Kijk ook eens naar onze blog over AVG en het versturen van nieuwsbrieven. Zorg ervoor dat je up-to-date bent met de ins en outs van AVG! https://onlineafspraken.nl/nl_NL/blog/2018/05/helemaal-avg-proof--2b-opt-in--26-opt-out-functie.
Hoe krijg ik de juiste tijden naar voren voor de klant?
De tijden die naar voren komen voor de klant bestaan uit een standaard opbouw, dit ligt aan de afspraakduur van het afspraaktypen. Stel jouw bedrijf opent om negen uur en de afspraak duurt één uur dan zullen er de gehele dag blokken van één uur getoond worden. Per afspraaktypen heb je ook nog de optie om een buffer in te stellen zodat je per afspraak extra tijd overhoud. Natuurlijk is het ook zo als je afspraak maar 30 of 45 minuten duurt, dat er automatisch blokken van deze tijden gemaakt worden. Je kunt hiervan afwijken door de duur van het afspraaktype aan te passen of bij Instellingen > Getoonde tijden een andere keuze te maken betreffende de tijden die voor de klant naar voren komen.
Het kan zijn dat je tijden hebt ingesteld en een beschikbaarheid hebt aangemaakt maar dat de tijd die je hebt ingesteld niet naar voren komt. Dit is natuurlijk altijd vervelend. Als een tijd niet naar voren komt kan dit een aantal oorzaken hebben:
- Er is ingesteld dat er tot een bepaalde tijd in de toekomst geboekt kan worden, maar de opgegeven beschikbaarheid ligt na die datum. Beheer > Afspraaktypen > Bewerken > ‘Maximum tijd voor afspraak’ aanpassen.
- De duur van het afspraaktype inclusief buffertijd is groter dan het aangemaakte blok beschikbaarheid.
Zie ook onze supportpagina https://onlineafspraken.nl/nl_NL/geen-tijden-weergegeven-boekingswidget.
Worden er dubbele afspraken ingeboekt? Zo ja, hieronder lees je wat de oplossingen zijn.
Het kan zijn dat er een dubbele beschikbaarheid aangemaakt is of openingstijden van het bedrijf wijken af van de beschikbaarheid. De beschikbaarheid wijkt alleen af van de openingstijden van het bedrijf als de afspraaktypen de openingstijden van het bedrijf volgt. Een andere oorzaak van een dubbele boeking kan zijn dat de capaciteit op meer dan één staat ( zie afbeelding). Dit betekent dat deze afspraak vaker ingeboekt kan worden. Dit kun je controleren door te gaan naar Beheer > Beschikbaarheid > Klik op het blok beschikbaarheid dat je wil aanpassen > Capaciteit.
Een andere reden waarom afspraken dubbel ingeboekt kunnen worden, heeft te maken met een afspraak die niet gekoppeld is aan een medewerker. Dit kan ontstaan doordat afspraken via de back-end ingeboekt worden op tijden die niet beschikbaar zijn en er gekozen wordt om te boeken zonder resource. Als er geen beschikbaarheid is geeft het systeem aan dat de resource niet beschikbaar is, dit is een waarschuwing. Mocht je toch willen boeken kun je dit altijd overschrijven door het vinkje bij “Alleen boeken als resources beschikbaar zijn” uit te vinken en de afspraak op te slaan. Je bepaalt met dit vinkje dus welke afspraken wel of niet doorgaan????.
Aanpassen widget
Voor de keuze van de widget ga je naar Instellingen > Widgets inbouwen > Layout. Hier kun je kiezen voor de gewenste widget. Er zijn acht verschillende soorten widgets mogelijk.
- Staand
- Staand met stappen
- Liggend
- Liggend met stappen
- Cafetaria 1
- Cafetaria 2
- Lesrooster
- Escaperoom
Ga vervolgens naar het tabblad Opmaak om de widget de kleuren te geven die bij uw bedrijf passen. Tevens is het mogelijk om bij Teksten aanpassen, de teksten in de widget naar wens aan te passen. Het afspraaktype zal altijd naar voren komen in de widget. Je kunt zelf kiezen of je de categorie en/of resource naar voren wilt laten komen.
Bekijk alle mogelijkheden met betrekking tot de widgets op onze support pagina
https://onlineafspraken.nl/nl_NL/support-center
Hier zie je wat er nog meer mogelijk is, zodat je een bij jou passende widget kan creëren.